Referencer

Udtalelser

Vice President

Efter flere årtier blev jeg ramt af stress efter en markant, negativ ændring på min arbejdsplads af min rapporteringslinie med ny chef der havde markant andre værdier end mig.
Naja formåede i løbet af kort tid at hjælpe mig med at få fast grund under fødderne og etablere et positivt syn på min situation. Hun sagde allerede tidligt i processen: “du vil komme stærkere ud af dette her”, og hun fik ret!

Jeg blev overrasket over Najas evne til både at støtte her og nu, kombineret med gradvis at udfordre mig på mine personlige prioriteringer. For eksempel fandt jeg ud af, at jeg nok har været for struktureret tidligere og ikke været villig til at gøre ting mere spontant, selvom jeg inderst inde har haft lyst til det. Især hendes evne til at lytte, støtte og udfordre på en god og konstruktiv facon gjorde en markant forskel. Topklasse!

Krisepsykologi
Se mine tidligere kunder og tidligere ydelser under Akut krisehjælp (klik her)

Salgsdirektør

Vi mistede pludseligt ved en tragisk ulykke en god kollega gennem 36 år med et bredt netværk både internt og eksternt. En tillidsrepræsentant, ekstremt afholdt. Chokket og ringene i vandet var enorme. Som kollegerne begyndte at møde ind kunne jeg mærke, at det her var større end jeg kunne magte og havde som leder behov for at dele ansvaret med en professionel. Derfor bad vi HR om en krisepsykolog. Vi var 15 der deltog. Naturligt, ligeværdigt og med respekt blev vi step for step vejledt i, hvad det var vi stod midt i og vores forskellige reaktioner. Naja var ekstremt god til at spørge, lytte og perspektivere til egne erfaringer. Alle kom til orde og fik delt, med et særligt fokus på kollegaer, der boede alene uden mulighed for at dele sorgen hjemme. Vi blev vejledt i at en voldsom begivenhed kan tricke andet i vores personlige rygsæk. Det blev en ligeværdig dialog og ikke en spørgerunde med en sørgmodig psykolog, som måske frygtet. Man gik, når man var fyldt op – det gav ro i seancen. Naja mødte os i det der var og der var tid nok, en stor hjælp for alle.
Dagen efter var jeg simpelthen så glad for, at vi havde haft Naja på besøg. Jeg fik skrevet de vigtigste budskaber og råd fra Naja ned og sendt en mail med essensen fra debriefingen ud til de der ikke fik deltaget, så Najas hjælp spredte sig til flere. Vi fik en fælles referenceramme og kunne støtte hinanden i reaktionerne. Dagen efter debriefingen var det weekend hvor flere af medarbejderne mødtes privat af behov. Et behov som Naja havde forudset.
For mig som leder var det forløsende at dele ansvaret for mine medarbejdere med en professionel. Jeg ønskede at give mine medarbejdere de bedste værktøjer til at bearbejde chokket og sorgen. De værktøjer fik vi af Naja og brugte dem igen bagefter. Enkelte har haft yderligere behov for hjælp og har fået det. Jeg er selv mental meget stærk og følte mig også stærk da jeg selv kunne række ud for hjælp senere efter først at have taget ansvarligt hånd om situationen som leder af afdelingen. Jeg ville ikke tøve et sekund en anden gang med at få tilkaldt en krisepsykolog.